Skip links

Factură/Prețuri-tarife

We are here to answer any question you may have.

Încurajăm toți clienții să opteze pentru crearea unui cont online în aplicația MyCAS care oferă accesul la toate facturile și posibilitatea de efectuare plăți online.


Prețuri și tarife

Prețul pentru apa potabilă și tariful pentru canalizare/epurare, începând cu data de 1 IANUARIE 2025, pe întreaga arie de operare în județele Cluj, Sălaj și Mureș:

• Apa potabilă produsă și distribuită direct consumatorilor: 6,52 lei/mc cu TVA 9%

• Colectare/epurare ape uzate: 6,92 lei/mc cu TVA 9%

Prețul/tariful a fost aprobat de către Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice, prin Decizia nr. 288/26.11.2024

Tariful pentru preluarea apelor meteorice

Apele meteorice (precipitațiile) care cad pe proprietatea utilizatorilor sunt preluate în sistemul public de canalizare împreună cu apele uzate menajere. Tarifarea acestui serviciu ține cont nu doar de preluarea în sistemul de canalizare ci și de faptul că, împreună cu apele uzate menajere, trebuie epurate înainte de a fi redate mediului înconjurător.

O mare parte din tariful serviciului de preluare – epurare ape uzate și meteorice pe care dumneavoastră îl plătiți pe facturi, este reprezentat tocmai de costurile necesare procesului complex de epurare a acestora.

Conform Art. 48 (1) din Regulamentul serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare aprobat prin Hotărârea nr. 12/27.09.2010 a ADI (Asociația Regională pentru Dezvoltarea Infrastructurii în Bazinul Hidrografic Someș-Tisa, care acționează în numele și pentru autoritățile publice acționari ai Companiei în aria de operare) pe baza prevederilor Regulamentului-cadru al serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare aprobat prin Ordinul nr. 88 din 20 martie 2007 emis de Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală, cantitatea de apă meteorică preluată la reţeaua de canalizare se determină pe baza unei formule care ține cont de suprafeţele totale ale incintelor construite şi neconstruite ale proprietății clientului și de cantitatea de apă meteorică, comunicată de A.N.M. pentru luna anterioară facturării, conform formulei:

                       Qp = S Φip unde:

                 S – suprafaţa totală construită şi neconstruită, dovedită de utilizator (notată în extrasul CF sau într-un alt documentcare face dovada dreptului de proprietate asupra imobilului;

                  Φ – coeficient echivalent de scurgere care ţine cont şi de durata ploii;

                  ip – cantitatea de precipitaţii lunară comunicată de A.N.M.

Coeficienţii echivalenţi de scurgere şi durată a ploii, pe tipuri de consumatori, sunt :

  1. a) 0,20 pentru consumatori de tip casnici (imobile unifamiliale);
  2. b) 0,70 pentru asociaţii de proprietari/locatari (imobile multifamiliale);
  3. c) 0,60 pentru consumatori de tip agent economic sau instituţii bugetare;
  4. d) 0,50 pentru domeniul public.

La această formulă se aplică tariful de canalizare.

Poluatorul plătește” este principiul european conform căruia agenții economici poluatori plătesc tarife suplimentare la serviciul de canalizare-epurare pentru depășirea nivelului descărcărilor rezultate din activitatea proprie.

Aceste tarife s-au stabilit în baza prevederilor legale (Legea nr. 241/2006 a serviciului public de alimentare cu apă și de canalizare), a Hotărârii nr. 26/22.05.2023 a Asociației Regionale pt. Dezvoltarea Infrastructurii din Bazinul Hidrografic Someș – Tisa.

Pentru agenţii economici care se încadrează în aceste categorii de poluatori, tariful de canalizare – epurare se va determina prin însumarea tarifului de canalizare – epurare aprobat cu tariful suplimentar, potrivit grupei de risc.

Tarifele aplicate, începând cu 1 August 2023 (conform Hotărârii nr. 26/22.05.2023 a ARDIBHST), sunt după cum urmează:

  • 0,28 lei/mc +TVA pentru grupa I de risc*
  • 0,53 RON/mc +TVA pentru grupa II de risc**

*Grupa I de risc – agenți monitorizați pt. încărcări organice, pH, MTS (materii totale în suspensie), grăsimi și azot amoniacal (NH4+).

**Grupa II-a de risc – încărcări cu poluanți toxici, fenoli, metale, cianuri, sulfuri, pH, MTS, substanțe petroliere, detergenți.

Procedura de ajustare a prețurilor/tarifelor

În prezent există un pret/tarif unic pe intreaga arie deservita de operatorul regional Compania de Apa SOMES S.A. (CASSA) în cele două judeţe: Cluj si Salaj.

În perioada 2018-2023 pe durata implementarii proiectului major de investitii in cadrul POIM 2014-2020 (Programul Operational Infrasctructura Mare), Compania de Apa Somes S.A. are obligatia ajustarii anuale a preturilor/tarifelor conform unei strategii tarifare aprobata de ADI (Asociatia Regionala pentru Dezvoltarea Infrastructurii din Bazinul Hidrografic Somes-Tisa).

Ajustarea şi modificarea preţurilor şi tarifelor practicate de C.A.S.S.A. se face după avizarea acestora de către A.N.R.S.C. – Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice – şi aprobarea de Asociatia pentru Dezvoltarea Infrastructurii din Bazinul Hidrografic Someş-Tisa (ADI) care reprezinta si actioneaza in numele si pentru autorităţile locale actionari ai Companiei.

De ce s-au scumpit apa și canalul?

Compania de apa SOMES S.A. a atras din 1997 pana in prezent cinci programe co-finatate de Uniunea Europeana pentru modernizarea si extinderea infrastructurii de alimentare cu apa si de canalizare/epurare in valoare totala de circa 670 MILIOANE EURO, din care cca. 75% reprezinta finantari nerambursabile dar cca. 25% o reprezinta credite bancare de la institutii financiare internationale (BERD, BEI) care trebuie rambursate. In perioada 2018-2023, CASSA deruleaza al cincilea proiect major de acest gen, in valoare de 404,4 milioane Euro, destinat modernizarii si extinderii infrastructurii la cei care in prag de secol XXI, in Cluj-Napoca si in alte zone deservite de societatea noastra, nu beneficiaza de aceste utilitati esentiale pentru un trai civilizat. Mentionam ca pentru atragerea si derularea acestor investitii, Compania de Apa SOMES a beneficiat de sprijinul constant si sustinut al tuturor autoritatilor publice care detin patrimoniul reprezentat de infrastructura de apa si de canalizare din localitatile deservite in judetele Cluj si Salaj.

Rațiunea necesității de ajustare a prețurilor/tarifelor rezidă în nevoia respectării Planului anual de evoluție a tarifelor la apă și canalizare (strategiei tarifare) în perioada 2017-2023, conform hotărârii nr. 12/2.10.2018 a Asociației Regionale pentru Dezvoltarea Infrastructurii în Bazinul Hidrografic Someș-Tisa, precum și în nevoia de a îndeplini condiționalitățile din Contractul de Finanțare nr. 225 aferent programului POIM Cluj-Sălaj, încheiat între Ministerul Fondurilor Europene și Compania de Apă Someș S.A.

Fiecare ajustare anuala a preturilor/tarifelor in perioada 2017-2023 este aprobata de catre ANRSC (Agentia Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice).

Mentionam un fapt foarte important si anume ca planurile de ajustare/crestere a preturilor/tarifelor stabilite prin actele normative sus-mentionate, s-au elaborat si aprobat dupa realizarea de catre consultanti internationali ai unui studiu de suportabilitate sociala de catre populatie a preturilor/tarifelor preconizate, luandu-se in calcul situatia financiara a categoriilor sociale cele mai defavorizate.

Compania de Apa SOMES, ca si Serviciu Public, nu are regimul unei companii private si nu urmareste sa obtina profit, toate resursele finaciare obtinute din incasarea facturilor emise fiind folosite exclusiv pentru operarea si modernizarea infrastructurii si pentru functionarea societatii. In schimb preturile/tarifele trebuie sa reflecte costul economic real al prestarii acestor servicii si rambursarea partilor de credit din programele de investitii.

Operarea infrastructurii modernizate prin programele de investitii mentionate, in particular a statiilor de purificare a apei si statiilor de epurare a apelor uzate menajere, pluviale si industriale, presupune costuri mai mari decat a celor anterioare care ocazional nu permiteau protectia corespunzatoare a mediului inconjurator si sanatatii publice si comunitare, datorita unor situatii in care se depaseau nivelurile stabilite prin normativele romanesti si Directivele Europene in privinta unor parametri ai descarcarilor in emisari.

De asemenea, operarea retelelor de apa si canalizare nou infiintate prin aceste programe de investitii, pentru numarul relativ mare de locuitori care nu beneficiau inca de apa sau canalizare, presupune costuri aditionale.

This website uses cookies to improve your web experience.
Home
Account
Cart
Search