Încurajăm toți clienții să opteze pentru crearea unui cont online în aplicația MyCAS care oferă accesul la toate facturile și posibilitatea de efectuare plăți online.
Prețuri și tarife
Prețul pentru apa potabilă și tariful pentru canalizare/epurare, începând cu data de 1 IANUARIE 2025, pe întreaga arie de operare în județele Cluj, Sălaj și Mureș:
• Apa potabilă produsă și distribuită direct consumatorilor: 6,52 lei/mc cu TVA 9%
• Colectare/epurare ape uzate: 6,92 lei/mc cu TVA 9%
Prețul/tariful a fost aprobat de către Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice, prin Decizia nr. 288/26.11.2024
Tariful pentru preluarea apelor meteorice
Apele meteorice (precipitațiile) care cad pe proprietatea utilizatorilor sunt preluate în sistemul public de canalizare împreună cu apele uzate menajere. Tarifarea acestui serviciu ține cont nu doar de preluarea în sistemul de canalizare ci și de faptul că, împreună cu apele uzate menajere, trebuie epurate înainte de a fi redate mediului înconjurător.
O mare parte din tariful serviciului de preluare – epurare ape uzate și meteorice pe care dumneavoastră îl plătiți pe facturi, este reprezentat tocmai de costurile necesare procesului complex de epurare a acestora.
Conform Art. 48 (1) din Regulamentul serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare aprobat prin Hotărârea nr. 12/27.09.2010 a ADI (Asociația Regională pentru Dezvoltarea Infrastructurii în Bazinul Hidrografic Someș-Tisa, care acționează în numele și pentru autoritățile publice acționari ai Companiei în aria de operare) pe baza prevederilor Regulamentului-cadru al serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare aprobat prin Ordinul nr. 88 din 20 martie 2007 emis de Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală, cantitatea de apă meteorică preluată la reţeaua de canalizare se determină pe baza unei formule care ține cont de suprafeţele totale ale incintelor construite şi neconstruite ale proprietății clientului și de cantitatea de apă meteorică, comunicată de A.N.M. pentru luna anterioară facturării, conform formulei:
Qp = S ⋅Φ⋅ip unde:
S – suprafaţa totală construită şi neconstruită, dovedită de utilizator (notată în extrasul CF sau într-un alt documentcare face dovada dreptului de proprietate asupra imobilului;
Φ – coeficient echivalent de scurgere care ţine cont şi de durata ploii;
ip – cantitatea de precipitaţii lunară comunicată de A.N.M.
Coeficienţii echivalenţi de scurgere şi durată a ploii, pe tipuri de consumatori, sunt :
- a) 0,20 pentru consumatori de tip casnici (imobile unifamiliale);
- b) 0,70 pentru asociaţii de proprietari/locatari (imobile multifamiliale);
- c) 0,60 pentru consumatori de tip agent economic sau instituţii bugetare;
- d) 0,50 pentru domeniul public.
La această formulă se aplică tariful de canalizare.
Principiul ”poluatorul plătește” este principiul european conform căruia agenții economici poluatori plătesc tarife suplimentare la serviciul de canalizare-epurare pentru depășirea nivelului descărcărilor rezultate din activitatea proprie.
Aceste tarife s-au stabilit în baza prevederilor legale (Legea nr. 241/2006 a serviciului public de alimentare cu apă și de canalizare), a Hotărârii nr. 26/22.05.2023 a Asociației Regionale pentru Dezvoltarea Infrastructurii din Bazinul Hidrografic Someș – Tisa.
Pentru agenţii economici care se încadrează în aceste categorii de poluatori, tariful de canalizare – epurare se va determina prin însumarea tarifului de canalizare – epurare aprobat cu tariful suplimentar, potrivit grupei de risc.
Tarifele aplicate, începând cu 1 August 2023 (conform Hotărârii nr. 26/22.05.2023 a ARDIBHST), sunt după cum urmează:
- 0,28 lei/mc +TVA pentru grupa I de risc*
- 0,53 RON/mc +TVA pentru grupa II de risc**
*Grupa I de risc – agenți monitorizați pt. încărcări organice, pH, MTS (materii totale în suspensie), grăsimi și azot amoniacal (NH4+).
**Grupa II-a de risc – încărcări cu poluanți toxici, fenoli, metale, cianuri, sulfuri, pH, MTS, substanțe petroliere, detergenți.
Procedura de ajustare a prețurilor/tarifelor
În prezent, există un preț/tarif unic în întreaga arie deservită de operatorul regional, Compania de Apă SOMEȘ S.A. (CASSA), în cele două judeţe Cluj și Sălaj.
În perioada 2024-2027, pe durata implementării proiectului major de investiții în cadrul PDD (Programului Dezvoltare Durabilă), Compania de Apă Someș S.A. are obligația ajustării anuale a prețurilor/tarifelor conform unei strategii tarifare aprobată de ADI (Asociatia Regionala pentru Dezvoltarea Infrastructurii din Bazinul Hidrografic Someș-Tisa).
Ajustarea şi modificarea preţurilor şi tarifelor practicate de C.A.S.S.A. se face după avizarea acestora de către A.N.R.S.C. – Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice – şi aprobarea de Asociatia pentru Dezvoltarea Infrastructurii din Bazinul Hidrografic Someş-Tisa (ADI) care reprezintă și acționează în numele și pentru autorităţile locale acționari ai Companiei.
De ce s-au scumpit apa și canalul?
Compania de Apă SOMEȘ S.A. a atras din 1997 până în prezent șase programe co-finatate de Uniunea Europeană pentru modernizarea și extinderea infrastructurii de alimentare cu apă și de canalizare/epurare în valoare totală de circa 700 MILIOANE EURO, din care cca. 75% reprezintă finanțări nerambursabile, dar cca. 25% o reprezintă credite bancare de la instituții financiare internaționale (BERD, BEI) care trebuie rambursate. În perioada 2018-2023, CASSA a derulat cel de-al cincilea proiect major de acest gen (POIM) în valoare de 404,4 milioane Euro, care a fost fazat și continuă prin următorul program major de investiții PDD, destinat modernizării și extinderii infrastructurii de apă, pe perioada de programare 2021-2027, pentru județele Cluj și Sălaj. Menționăm că pentru atragerea și derularea acestor investiții, Compania de Apă SOMEȘ a beneficiat de sprijinul constant și susținut al tuturor autorităților publice care dețin patrimoniul reprezentat de infrastructura de apă și de canalizare din localitățile deservite în județele Cluj și Sălaj.
Rațiunea necesității de ajustare a prețurilor/tarifelor rezidă în nevoia respectării Planului anual de evoluție a tarifelor la apă și canalizare (strategiei tarifare) în perioada 2024-2028, conform hotărârii nr. 28/09.08.2024 a Asociației Regionale pentru Dezvoltarea Infrastructurii în Bazinul Hidrografic Someș-Tisa, precum și în nevoia de a îndeplini condiționalitățile din Contractul de Finanțare aferent Programului Dezvoltare Durabilă – PDD, încheiat între Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și Compania de Apă Someș S.A.
Fiecare ajustare anuala a preturilor/tarifelor în perioada 2017-2023 este aprobata de catre ANRSC (Agentia Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice).
Menționăm un fapt foarte important și anume că planurile de ajustare/creștere a prețurilor/tarifelor stabilite prin actele normative sus-menționate, s-au elaborat și aprobat după realizarea de către consultanți internaționali ai unui studiu privind impactul social al prețurilor/tarifelor preconizate, luându-se în calcul situația financiară a categoriilor sociale cele mai defavorizate.
Compania de Apă SOMEȘ, ca și Serviciu Public, nu are regimul unei companii private și nu urmărește să obțină profit, toate resursele finaciare obținute din încasarea facturilor emise fiind folosite exclusiv pentru operarea și modernizarea infrastructurii și pentru funcționarea societății. În schimb, prețurile/tarifele trebuie să reflecte costul economic real al prestării acestor servicii și rambursarea părților de credit din programele de investiții.
Operarea infrastructurii modernizate prin programele de investiții menționate, în particular a stațiilor de purificare a apei și stațiilor de epurare a apelor uzate menajere, pluviale și industriale, presupune costuri mai mari decat a celor anterioare care ocazional nu permiteau protecția corespunzătoare a mediului înconjurator și sănătății publice și comunitare, datorită unor situații în care se depășeau nivelurile stabilite prin normativele românești și Directivele Europene în privința unor parametri ai descărcărilor în emisari.
De asemenea, operarea rețelelor de apă și canalizare nou înființate prin aceste programe de investiții, pentru numarul relativ mare de locuitori care nu beneficiau încă de apă sau canalizare, presupune costuri adiționale.